هملت به سبک ایرانی روی صحنه

حسین جمالی، کارگردان تئاتر گفت: مشغول تمرین برای اجرای نمایش هملت هستیم. این اثر پیرو دو نمایش پیشین گروه یعنی «رومئو و ژولیت» و «مجلس شبیه لیر بیچاره» به صحنه می رود.

وی افزود: در این مجموعه تئاتر ها تلاش می کنیم نمایشنامه های خارجی را با شیوه های اجرایی نمایش ایرانی به خصوص نقالی، تلفیق کنیم تا مخاطب ایرانی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. کار بر روی نمایش «هملت» را از دی ماه آغاز کرده ایم.

جمالی درباره بازیگران نمایش «هملت» گفت: تئاتر با یازده بازیگر تمرین می شود. مجید رحمتی، آرش غلام آزاد، فریدون محرابی، علیرضا مدنی، آفاق میرقاسمی، سارا عباسپور، سمیه شوقی، کوهزاد کنعانیان، رضا بهرامی و محمدرضا قلمبر بازیگرانی هستند که در حال حاضر تمرین های خود را برای این نمایش پی می گیرند.

او ادامه داد: نمایش هملت بر خلاف تئاتر قبلی گروه طنز نیست و اساسا از روی متن اصلی شکسپیر نوشته شده است. تلاش کردیم آن را با نگاه به فرهنگ عامیانه ایران و به شیوه ای مدرن تر از نقالی برای مخاطب روایت کنیم. زیرا معتقدیم وقتی قرار است قصه ای برای مردم تعریف شود بهتر است آن را به زبان خودشان تعریف کنیم. تلاش می کنیم در عین وفاداری به فضای نمایشنامه اصلی، تئاتر ملی خودمان نیز در اجرا نمود داشته باشد.

کارگردان نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» تصریح کرد: بداهه یکی از مهم ترین ارکان نمایش ایرانی است. به همین خاطر ما هم روی خلاقیت های فردی بازیگران و بازی سازی حساب بازکرده ایم. در نهایت کار با برداشت جمعی گروه شکل نهایی خود را پیدا می کند.

وی همچنین گفت: نتایج کار و تحقیقات گروه در زمینه بازسازی تئاتر ملی، به صورت مکتوب نیز منتشر خواهد شد. این پژوهش ها شامل ابداعات گروهی، نتیجه مطالعاتمان بر روی منابع مکتوب بزرگان تئاتر و نیز بررسی تعامل این شیوه با مخاطب خواهد بود.

حسین جمالی در پایان گفت: برای تمرین نمایش در اداره تئاتر و یا تئاتر شهر مشغول مذاکره هستیم و گمان می کنم کار برای اجرا در مهر و یا آبان آماده شود. هر چند برای اجرای عمومی عجله ای نداریم و می توانیم بیشتر از این زمان هم برای به اجرا در آمدن نمایش صبر کنیم.

منبع: سینما پرس

Check Also

بهنوش طباطبایی در کارگاه بکاء

بهنوش طباطبایی، شبنم مقدمی، علی سلیمانی و سیامک صفری به گروه بازیگران نمایش “مجلس شبیه …